Posted on Leave a comment

5 Cara Merawat Bunga Mawar Agar Cepat Berbunga

Cara merawat bunga mawar agar cepat berbunga

Cara merawat bunga mawar agar cepat berbunga – Penjagaan pokok bunga mawar yang rapi biasanya bermula selepas anak-anak pokok dipindahkan ke pasu kekal dari tapak semaian.

Salah satu cabaran terbesar yang kerap dialami pengusaha bunga ialah apabila ada sebahagian anak pokok terkena penyakit daun berbentuk bintik-bintik hitam.

cara merawat bunga mawar agar cepat berbunga
Contoh daun pokok bunga mawar yang terkena penyakit bintik-bintik hitam

Bagi yang tidak yang mempunyai apa-apa pengalaman dalam penanaman bunga ros dari biji benih atau keratan apatah lagi dalam aspek cara merawat bunga mawar agar cepat berbunga, anda pasti sakit kepala memikirnya.

10 Langkah dan cara merawat bunga mawar agar cepat berbunga

Di sini, kami akan berkongsi langkah-langkah penanaman bunga mawar dari keratan batang dan juga cara merawat bunga mawar agar cepat berbunga, dan bentuk bunga yang dihasilkan cantik serta segar.

Ikuti langkah-langkah cara menanam dari keratan batang dan merawat bunga mawar dengan teliti di bawah:

1. Beli atau dapatkan batang pokok bunga mawar yang sihat, segar dan sudah matang dari pengusaha bunga. Pastikan batang yang dibeli masih mempunyai daun yang belum dipotong.

2. Untuk memulakan proses pembiakan, potong batang tersebut menjadi keratan dengan ukuran 150mm setiap satu. Jangan buang daun sediada, sebolehnya tinggalkan minimum 2 set daun di bahagian atasnya.

3. Selepas itu, rendam semua keratan yang sudah dipotong dalam air bersih yang tidak mengandungi sebarang klorin dan biarkan kira-kira 1 jam.

4. Langkah seterusnya, ambil satu persatu keratan batang yang sudah dibersihkan dan kikis 30mm kulit di bahagian bawahnya menggunakan pisau yang tajam. Lakukan langkah ini dengan teliti dan perlahan bagi mengelakkan batang terlebih potong.

5. Sediakan botol dan isikan dengan hormon pengakaran, kemudian rendam keratan batang yang sudah dikikis. Biarkan ia terendam sementara bekas semaian disediakan. Bekas semaian yang hendak disediakan perlu mempunyai lubang kecil di bahagian bawahnya untuk pengaliran air keluar.

6. Masukkan tanah gembur yang sudah dicampur dengan baja organik ke dalam bekas tersebut dan buat satu lubang kecil di tengah-tengahnya sebesar diameter keratan batang bunga mawar tadi menggunakan tetulang besi bulat. Kedalaman lubang itu ialah kira-kira 75mm hingga 100mm.

7. Pacak keratan batang yang sudah direndam dalam hormon pengakaran ke dalam lubang yang disediakan pada langkah 8 dan padatkan secara perlahan di sekelilingnya.

8. Susun semua bekas semaian ke dalam kotak plastik lutsinar pada jarak 50mm antara satu sama lain. Kemudian siram setiap bekas dengan penyembur bagi mengekalkan kelembapan. Ingat, jangan tuang air terus ke dalam setiap bekas kerana keratan batang akan mudah layu dan mati.

9. Selepas selesai menyembur, tutup kotak plastik lutsinar itu dengan menggunakan pembalut makanan, hanya tinggalkan sedikit ruang kecil untuk pengudaraan dan kemudian diletakkan di tempat terbuka yang tidak menerima pencahayaan terus (secara langsung) dari cahaya matahari.

10. Keratan batang itu biasanya akan mula mengeluarkan tunas baru antara 5 hingga 10 hari. Pastikan tunas baru itu sudah pecah dan daunnya menjadi matang sebelum dipindah ke pasu baru.

Posted on Leave a comment

Cara Menanam Benih Bunga Mawar Pelangi

cara menanam benih bunga mawar pelangi

Cara menanam benih bunga mawar pelangi – Bunga mawar merupakan satu daripada bunga paling diminati ramai bukan sahaja di Malaysia dan Indonesia malah seluruh dunia kerana warna-warni dan bau aromanya yang menyegarkan.

Ironinya, bunga mawar dilihat lebih banyak dihasilkan secara tiruan berbanding ditanam secara hidup disebabkan kerumitan proses penanaman dan penjagaannya bermula dari biji benih hingga membesar dan berbunga.

Selain itu, kuntum bunga mawar juga mudah layu dan tidak tahan lama berbanding bunga lain seperti bunga matahari.

Bagi yang tidak tahu, bunga mawar juga dikenali sebagai bunga ros (rose flower). Salah satu jenis bunga mawar yang kini semakin popular ialah bunga mawar pelangi. Tak ramai pernah dengar jenis bunga ni kan!

cara menanam benih bunga mawar pelangi
Bentuk kuntum bunga mawar pelangi yang berwarna-warni macam pelangi

Pengenalan Cara Menanam Benih Bunga Mawar Pelangi

Jika anda adalah seorang penggemar bunga hidup, menanam bunga mawar hidup pasti menjadi pilihan utama bagi menjamin kepuasan diri sendiri.

Secara umum terdapat tiga cara menanam bunga mawar pelangi agar dapat berbunga dengan sihat dan cantik.

  • Menanam bunga mawar dari biji benih
  • Menanam bunga mawar dari keratan batang (stek)
  • Menanam bunga mawar menggunakan pasu kekal

Cara menanam benih bunga mawar pelangi paling mudah bagi anda yang baru berjinak-jinak dalam penanaman bunga dan tidak memiliki kemahiran menanam menggunakan keratan batang.

Biji benih boleh dibeli di kedai atau pasaraya berdekatan atau membeli terus dari pengusaha bunga bagi menjamin kualiti terbaik biji benih bunga mawar.

Tiga (3) langkah cara menanam benih bunga mawar pelangi

Terdapat tiga langkah utama dalam proses penanaman bunga mawar dari biji benih yang lazimnya dilakukan pengusaha bunga.

Antaranya, penyediaan biji benih, penyemaian biji benih dan pemindahan anak pokok (bibit) dalam pasu kekal.

cara menanam benih bunga mawar pelangi
Proses penyediaan biji benih bunga mawar

Penyediaan biji benih

Cara menanam benih bunga mawar pelangi yang pertama ialah penyediaan biji benih. Sebelum menyemai biji benih bunga mawar, ia perlu disediakan dengan teliti bagi menjamin peratus percambahan yang tinggi ketika menyemai.

Mari ikuti cara-cara menyediakan biji benih yang betul.

1. Ketika membeli dari kedai, pasaraya, pembekal atau pengusaha, pastikan bentuk biji benih cantik, segar dan tidak hancur

2. Kemudian, lakukan proses strafikasi ke atas biji benih yang sudah dibeli. Caranya ialah dengan memasukkan ke dalam bekas semaian yang mengandungi tanah hitam pada kedalaman kira-kira 6mm. Pastikan tapak semaian itu mempunyai ketebalan (kedalaman) antara 75mm hingga 100mm.

3. Siram bekas semaian dengan menyembur sedikit air untuk mengekalkan kelembapan. Elakkan menyiram dengan air sehingga biji benih tenggelam dalam bekas agar tidak rosak.

4. Seterusnya, bungkus bekas semaian dengan beg plastik putih dan simpan dalam peti penyejuk selama 10 hingga 20 minggu, bergantung kepada kesabaran anda.

cara menanam benih bunga mawar pelangi
Menyemai biji benih bunga dalam bekas semaian

Penyemaian biji benih

Cara menanam benih bunga mawar pelangi yang kedua ialah penyemaian biji benih. Selepas biji benih melalui proses strafikasi yang lengkap, langkah menyemai ke tapak semaian perlu segera dilakukan tanpa membuang masa.

Mari ikuti langkah-langkah penyemaian biji benih yang betul.

1. Sediakan tapak semaian dengan menggemburkan tanah. Campurkan tanah yang sudah digembur dengan sekam kuning (kulit padi) dan baja organik pada nisah 1:1:1.

2. Kemudian gaul kesemuanya sampai sekata dan sebati.

3. Seterusnya, masukkan campuran dari ketiga-tiga bahan itu ke dalam polibag berukuran sederhana besar.

4. Semai biji benih ke dalamnya pada kedalaman kira-kira 10mm.

5. Kemudian, siram polibeg itu dengan sedikit dengan air untuk mengekalkan kelembapan.

6. Letakkan polibeg itu di tempat terbuka yang kurang berangin serta tidak terdedah secara langsung kepada cahaya matahari.

7. Akhir sekali, tunggu biji benih mawar bercambah menjadi anak pokok (bibit). Biasanya akan mengambil masa 3 hingga 21 hari.

cara menanam benih bunga mawar pelangi
Biji benih bunga mawar yang bercambah menjadi anak pokok

Pemindahan anak pokok (bibit) dalam pasu kekal

Cara menanam benih bunga mawar pelangi yang ketiga ialah pemindahan anak pokok dalam pasu kekal. Langkah pemindahan anak pokok dalam pasu kekal boleh terus dilakukan jika terdapat anak pokok yang berjaya tumbuh dengan sihat dan segar.

Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:

1. Pilih anak pokok yang sihat, segar dan daunnya hijau berkilat.

2. Pindahkan ke dalam pasu kekal satu per satu menggunakan sudu.

3. Tujuan sudu digunakan ialah sebagai langkah selamat untuk mengurangkan risiko tangan tersentuh akarnya hingga menyebabkan anak pokok layu dan mati.

4. Pastikan semua pasu kekal yang digunakan telah diisi dengan tanah liat berpasir gempur yang siap dicampur dengan baja organik.

5. Seterusnya, sembur setiap pasu dengan air bersih tanpa klorin untuk mengekalkan kelembapan.

6. Kemudian letakkan semua pasu tersebut di tempat terbuka yang tidak berangin dan mempunyai pengudaraan baik.

7. Pastikan tempat letak yang dipilih tidak terdedah secara langsung dengan cahaya matahari.

8. Ingat! Jangan dedahkan pasu-pasu tersebut terus kepada cahaya matahari atau menyiram air secara berlebihan kerana risiko biji benih tidak bercambah sangat tinggi.

9. Jika usia pokok bunga sudah mencecah 8 minggu, kerja-kerja membaja boleh dilakukan. Gunakan baja organik yang sederhana kuat.

10. Langkah menyiram, memantau dan menjaga tumbesaran anak pokok bunga mawar perlu dilakukan secara konsisten dan penuh disiplin sehingga pokok berbunga.

11. Biasanya, pokok bunga mawar akan mula mengeluarkan tunas seawal usia 2 atau 3 bulan.

cara menanam benih bunga mawar pelangi
Bunga mawar berbunga cantik dan sihat

Langkah Penjagaan Rapi Bunga Mawar Pelangi

Selain teknik atau cara menanam benih bunga mawar pelangi yang betul, penjagaan rapi anak-anak pokok yang berjaya hidup amatlah penting dan sangat perlu dititikberatkan.

Fasa paling kritikal bermula selepas anak benih yang berusia 1 hingga 3 minggu dipindahkan ke dalam pasu kekal secara berasingan sehingga membesar dan berbunga sepenuhnya.

Langkah-langkah penjagaannya adalah termasuk:

1. Merawat anak pokok yang terkena penyakit dengan teliti menggunakan racun serangga yang disarankan pengusaha bunga atau di mana sahaja anda membeli biji benih

2. Pembajaan secara konsisten menggunakan campuran baja organik dari ikan, beras, kulit pisang dan sekam padi berwarna kuning).

3. Menyiram dengan air sebanyak dua kali sehari (pagi dan petang) secara tidak berlebihan agar dahan anak pokok tidak patah atau terdedah kepada risiko pelbagai penyakit.

4. Tidak terdedah secara terus kepada cahaya matahari (purata suhu yang disarankan ialah 21 darjah celsius)

5. Letakkan di tempat yang mana persekitaranya tidak berangin

6. Letakkan di tempat yang mempunya pengudaraan yang baik

Kesimpulannya, cara menanam benih bunga mawar pelangi tidaklah begitu rumit berbanding teknik keratan batang. Kaedah ini boleh dilakukan semua ‘newbie’ yang baru sahaja berjinak-jinak dalam dunia penanaman bunga.

Harapan dari kami! Semoga anda success dalam percubaan-percubaan anda. Jangan mudah berputus asa walaupun tidak berjaya pada awalnya.

Posted on Leave a comment

7 Tips Penjagaan Pokok Bunga Lili

tips penjagaan pokok bunga lili

Tips penjagaan pokok bunga lili – Pokok bunga lili merupakan antara bunga paling popular yang banyak diusahakan di Malaysia kerana bentuk kelopak bunganya yang besar, mempunyai beberapa belalai kecil dan nampak menyerlah.

Selain memiliki aroma bau harum, bunga lili juga sesuai ditanam untuk semua jenis rekabentuk taman bunga samada klasik, kontemporari dan lain-lain.

Bagi anda yang memasang niat untuk menanam sendiri bunga ini, terdapat beberapa tips penjagaan pokok bunga lili yang perlu anda tahu.

Senarai Tips Penjagaan Pokok Bunga Lili

1. Anak pokok bunga lili yang sedang membesar perlu didedahkan kepada cahaya matahari yang cukup untuk mempercepatkan proses pengeluaran bunga.

2. Elakkan menyiram pokok terlalu kerap kerana dahan bunga lili sangat lembut dan mudah patah. Cukup sekadar 2 kali sehari iaitu pada waktu pagi dan petang (senja).

3. Bagi mengelak serangan serangga pada daun pokok sehingga menjadi bintik-bintik hitam, adalah disarankan untuk meracun pokok bunga lili sekurang-kurangnya 2 kali sebulan menggunakan racun organik. Jangan gunakan racun kimia kerana daun bunga akan mudah melecur dan akhirnya pokok layu dan mati.

tips penjagaan pokok bunga lili
Bentuk kelopak bunga lili yang sihat dan warnanya cerah

4. Bagi meningkatkan kesuburan pokok bunga, tabur baja organik sekurang-kurangnya 2 kali sebulan. Jika anda memilih untuk menggunakan baja kimia, elakkan menabur baja terlalu dekat dengan pokok bunga atau sehingga terkena daun bunga. Takut daun tu melecur pulak!

5. Potong semua daun yang berwarna kekuningan, hanya tinggalkan daun hijau berkilat. Begitu juga, selepas pokok lili habis berbunga, potong dahan daunnya untuk mengalakkan pertumbuhan tunas bunga baru.

6. Bagi anda yang tidak tahu, pokok bunga lili ini agak unik kerana boleh menghasilkan sejenis bawang yang akan berakar dan boleh disemai semula. Warna bawang setiap pokok tidak sama, ada yang berwarna merah, kuning dan sebagainya, bergantung kepada warna bunga yang dihasilkan.

7. Lakukan kerja-kerja menggembur tanah sebelum menyiram pokok bunga dan akhir sekali barulah anda menabur baja seperti diterangkan dalam tips ke-4.

Posted on Leave a comment

Cara Menanam Bunga Matahari

cara menanam bunga matahari

Cara menanam bunga matahari – Sebelum mula menanam bunga matahari, pastikan anda membeli atau mendapatkan biji benih yang betul daripada kedai berdekatan. Elakkan membeli biji benih berbentuk kuaci kerana ia tidak akan tumbuh walaupun ditanam dengan cara yang betul.

Cara menanam bunga matahari yang betul

Kat sini kami kongsikan cara menanam bunga matahari yang betul. Langkah pertama, pastikan biji benih yang telah dibeli tidak terus disemai di atas tanah. Ia mungkin mengandungi kulat atau bakteria yang berbahaya. Untuk langkah selamat semua biji benih perlu dijemur di bawah cahaya matahari terlebih dahulu sehingga kering.

cara menanam bunga matahari
Bentuk biji benih pokok bunga matahari

Sementara menunggu kering, anda boleh mula menggembur tanah yang telah ditabur dengan baja kompos. Tanah yang sudah digembur perlu dibasahkan dengan air secukupnya. Teruskan langkah ini dengan menyemai biji benih di atas tanah tersebut.

Pastikan biji benih matahari terdedah penuh kepada cahaya matahari, elakkan terdedah secara melampau kepada angin.

Biarkan biji benih tumbuh menjadi bibit (anak benih) sehingga mencapai ketinggian sekitar 1.5 inci hingga 2 inci (dengan beberapa helai daun) sebelum memindahkan satu per satu ke dalam bekas (pasu) berasingan atau ditanam terus di atas batas tanah yang sudah disediakan.

Pemindahan anak pokok ke batas semaian

Minimum jarak antara anak benih bunga matahari yang ditanam di atas batas tanah ialah 3 kaki bagi membolehkan anak-anak pokok membesar dengan subur dan tidak bersaing sesama sendiri.

Jangan lupa siram anak benih yang sudah ditanam dengan air, sekurang-kurangnya 2 kali sehari (pagi dan petang) dan tunggu ia berbunga. Kebiasaannya, pokok matahari akan mula mengeluarkan tunas bunga ketika usia mencecah 8 hingga 12 minggu.

cara menanam bunga matahari
Bentuk tunas baru bunga matahari yang semakin untuk berbunga

Pada peringkat ini, semua anak pokok perlu ditabur dengan baja, sekurang-kurangnya sekali sehari, bergantung kepada kemampuan bajet anda, agar tunas bunga akan mengembang dengan sihat.

Anda disarankan untuk memotong dan membuang mana-mana tunas bunga yang terkena penyakit atau kurang baik boleh mengelak jangkitan ke atas tunas lain (tunas baik).

FAKTA MENARIK!

Tahukah anda, hampir 90 peratus pokok bunga matahari akan menghadap cahaya matahari pada fasa berbunga. Menarik bukan?

cara menanam bunga matahari
Taman bunga matahari terbesar di Thailand
Posted on Leave a comment

Bunga Orkid Unik Menyerupai Monyet

bunga orkid unik menyerupai monyet

Bunga orkid unik menyerupai monyet – Pernah lihat kelopak bunga yang menyerupai raut wajah seekor monyet?

Jangan terperanjat jika bunga orkid mempunyai spesis ‘rare’ diberi nama Dracula Gigas yang hampir menyerupai seekor monyet atau babun.

Nama Dracula Gigas bermaksud naga besar yang merujuk kepada bentuk pelik dua jejari panjang dedaun kelopak bunga. Sebelum ini, ia dikelaskan di bawah kategori Masdevallia namun pada tahun 1978, Dracula telah dimasukkan dalam kategori spesis orkid.

Spesis bunga orkid monyet ini berjaya ditemui di hutan rimba Peru dan Ecuador yang berada pada paras ketinggian 2000m dari aras laut.

Dracula Gigas berbunga setiap tahun dan mempunyai bau yang hampir sama dengan rasa masam buah oren.

Ada juga yang nak tanam ke bunga pelik ni? Bau aroma pun macam bau buah oren yang masam. Kami sendiri memang tak teringin nak tanam.

Posted on Leave a comment

7 Jenis Bunga Termahal Di Dunia Sepanjang Zaman

7 jenis bunga termahal di dunia

7 Jenis bunga termahal di dunia – Mungkin anda terfikir adalah amat mustahil mana-mana jenis bunga hidup di dunia mampu terjual dengan harga sehingga mencapai puluhan juta ringgit.

Nampak macam tak masuk akal kerana kuntuman bunga hidup secara logiknya tidak tahan lama dan mudah layu dan rosak walaupun dengan kaedah penjagaan yang terbaik.

Membeli kuntuman bunga yang mudah rosak dengan harga melampau hanya membazir wang dan sekadar mendapat kepuasan sementara.

Hanya orang yang betul-betul kaya dan sangat menggemari bunga yang sanggup berbelanja mewah seperti membeli sebuah kereta mewah.

Senarai 7 jenis bunga termahal di dunia

Mari kita lihat 7 jenis bunga termahal di dunia ini yang nampak biasa dan tidaklah secantik seperti bunga matahari, bunga mawar dan bunga lili namun berjaya dijual dengan harga yang amat menggerunkan.

No.7 – Bunga Krokus Saffron (RM4,000 – RM5,000 per kg)

Bunga ini jatuh di tangga ke-7 dalam kategori bunga termahal di dunia. Ia dikatakan lebih berharga daripada emas kerana mempunyai belalai berwarna terang kemerahan yang amat berguna sebagai rempah pedas dalam pelbagai jenis masakan di dunia.

Namun kerja-kerja mengestrak belalai bunga amat sukar dan memerlukan kesabaran yang tinggi. Persekitaran pula mesti dalam keadaan tenang dan tidak berangin.

7 jenis bunga hidup termahal di dunia
Bunga Krokus Saffron

No.6 – Bunga Tulip (RM18,900)

Pada abad ke-17 di negara belanda, disebabkan bunga tulip paling banyak digunakan untuk berfesyen, popularitinya meningkat secara mendadak dan menjadi kegilaan orang-orang kaya pada zaman itu.

Dengan permintaan yang semakin meningkat, harga bunga ini turut meningkat sehingga pada satu ketika, harga bunga tulip dikatakan mampu menampung perbelanjaan sebuah keluarga selama 6 bulan.

Dahsyat betul harganya kan! Baik gunakan wang itu untuk melabur dalam perniagaan daripada membazir sesuka hati. Kini bunga tulip jatuh di tangga ke-6 dalam kategori bunga termahal di dunia.

7 jenis bunga hidup termahal di dunia
Bunga tulip

No.5 – Bunga Orkid Emas Kinabalu (RM19,900)

Bunga ini juga dikenali dengan nama saintifik iaitu Paphiopedilum rothschildianum. Ia dikategorikan sebagai spesis yang terancam dan hanya boleh ditemui di kawasan berpagar di Taman Negara Kinabalu, Sabah, Malaysia.

Bunga orkid emas dikatakan mengambil masa lebih kurang 15 tahun untuk berbunga. Bentuk bunga ini menyerupai seekor sotong gergasi yang sedang berenang di permukaan laut. Secara rankingnya, bunga ini jatuh di tangga ke-5 dalam kategori bunga termahal di dunia.

7 jenis bunga hidup termahal di dunia
Bunga orkid emas kinabalu

No.4 – Bunga Orkid, Lili, Bulan & Fikus Berusia 100 Tahun (RM420,000)

Ini kedengaran agak janggal bagi anda namun gabungan semua empat jenis bunga ini sebagai hiasan khas untuk sebuah majlis perkahwinan di Amerika Syarikat (USA), harganya dikatakan mencecah RM420,000.

Sesiapa yang menyediakan pakej bunga perkahwinan ini boleh jadi jutawan dalam sekelip mata. Untung sangat kan!

Walaupun set bunga ini hasil gabungan empat jenis bunga berbeza namun tetap diiktiraf sebagai salah satu bunga termahal di dunia iaitu berada di tangga ke-4.

7 jenis bunga hidup termahal di dunia
Bunga orkid, lili, bulan & fikus berusia 100 tahun

No.3 – Bunga Orkid Shenzhen Nongke (RM840,000)

Bunga orkid jenis ini hanya berbunga sekali setiap 4 hingga 5 tahun. Nama Shenzhen Nongke diambil sempena nama universiti di mana ia dibiakkan dan dihasilkan.

Menurut sumber, saintis yang bertanggungjawab untuk menghasilkan bunga orkid shenzhen nongke dikatakan mengambil masa 8 tahun melakukan percubaan sebelum berjaya.

7 jenis bunga hidup termahal di dunia
Bunga orkid shenzhen nongke

Pada satu majlis lelong barangan pada tahun 2005, bunga ini berjaya dijual pada harga RM840,000.

Dengan harga jualan yang begitu melampau, ini meletakkan bunga orkid shenzhen nongke dalam kedudukan ke-3 sebagai bunga termahal di dunia yang pernah dijual sepanjang zaman.

Bagi anda yang tidak tahu, spesis orkid ini dikatakan lebih tahan lama dan tidak mudah rosak berbanding bunga-bunga lain.

No.2 – Bunga Ros Juliet (RM53 juta)

Kuntuman bunga yang terhasil dari pokok ros juliet diisytiharkan sebagai bunga paling jarang ditemui di dunia dalam era moden ini.

Pada tahun 2006, seorang pengusaha telah menjual bunga ros juliet dengan harga yang tidak masuk akal iaitu RM53 juta selepas 15 tahun menunggu ia berbunga.

Ini meletakkan bunga ros ini dalam kedudukan ke-2 sebagai bunga termahal di dunia yang pernah terjual sepanjang zaman.

7 jenis bunga hidup termahal di dunia
Bunga ros juliet

No.1 – Bunga Kadupul Ajaib

Bunga kadupul dinobatkan sebagai No.1 dalam kategori 7 jenis bunga termahal di dunia. Bagi yang tidak tahu, kadupul ialah sejenis kaktus yang hanya boleh ditemui hutan tropika Sri Lanka.

Ia hanya berbunga pada waktu malam sekitar 10 atau 11 malam, dan dikatakan hanya boleh hidup selama lebih kurang 2 jam sebelum layu atau mati.

Tidak seperti bunga-bunga lain, spesis ajaib bunga ni tidak pernah dijual atau dinilai harganya kerana amat jarang ditemui. Oleh itu, kadupul telah diisytiharkan sebagai bunga yang tidak ternilai harganya atau dalam bahasa inggeris “priceless”.

7 jenis bunga hidup termahal di dunia
Bunga kadupul ajaib


Posted on Leave a comment

Cara Menanam Bunga Belon

cara menanam bunga belon

Cara menanam bunga belon – Bunga belon (balloon flower) merupakan salah satu jenis bunga paling dimintai para penggemar bunga di Malaysia dan Indonesia. Nama saintifik bunga ini ialah Platycodon grandiflorus. Pernah dengar tak?

Apa yang menarik tentang bunga belon? Campuran warna ungu, putih dan biru bunga belon menjadikan ia begitu menonjol berbanding bunga lain andaikata dipamerkan di taman bunga atau di halaman rumah anda.

cara menanam bunga belon
Kuntum bunga belon yang segar kebiruan

Disebabkan itu, para penggemar bunga sanggup mencuba pelbagai teknik atau cara menanam bunga belon ini untuk dijadikan koleksi atau dijual. Walau bagaimanapun hanya sekitar 35 peratus yang berjaya, dan selebihnya terus menemui jalan buntu.

Dua (2) Cara Menanam Bunga Belon

Sebenarnya terdapat dua cara menanam bunga belon yang boleh dipraktiskan iaitu menanam terus dari biji benihnya yang diestrak segar dari kelopak kering bunga belon atau dengan membelah menjadi dua bibit pokok bunga belon yang sudah matang.

Menanam Biji Benih Bunga Belon

Bagi kaedah ini, ia memerlukan anda mengestrak biji benih terus dari kelopak bunga belon yang sudah mati dan menjadi kering sepenuhnya. Caranya ialah dengan mematahkan secara perlahan pod kecil yang terletak di pusat jejari bunga belon dan kemudiannya dimasukkan ke dalam beg plastik.

cara menanam bunga belon
Bentuk biji benih pokok bunga belon

Pod kecil tersebut, jika dipotong dua, akan mengeluarkan ratusan biji benih berwarna coklat yang kelihatan seperti butiran kecil seakan biji padi hancur. Menarik bukan?

Biji benih yang berjaya diestrak boleh terus ditanam di atas tanah lokasi pilihan anda tanpa perlu disediakan secara rapi seperti bunga ros. Lokasi tanah yang dipilih mestilah terdedah sekurang-kurangnya separuh kepada cahaya matahari.

Sebelum menabur biji benih, anda perlu menggali tanah tersebut sedalam 3 inci. Seterusnya, tabur benih bunga belon secara seragam di atasnya dan kemudian siram dengan air secukupnya.

Biji benih itu akan mula bercambah dalam masa dua minggu. Untuk mengelakkan bibit bunga belon menjadi layu dan mati, tanah perlu dipastikan sentiasa lembab dan tidak kering.

Dalam kebanyakkan kes, pokok bunga belon yang sudah matang akan mula berbunga dalam tempoh satu tahun.

Membelah Bibit Pokok Bunga Belon Matang Menjadi Dua

Selain menanam biji benih, satu lagi cara menanam bunga ini ialah dengan membelah menjadi dua bibit pokok bunga belon yang sudah matang.

Kaedah ini agak sukar dan cukup mengelirukan kerana bunga belon biasanya mempunyai akar pokok yang panjang dan tidak boleh disentuh atau terpotong.

cara menanam bunga belon
Anak pokok bunga belon yang sedang berbunga

Jika anda memilih untuk mencuba cara ini, pastikan pokok bunga yang hendak dibelah itu betul-betul sihat dan segar.

Untuk kaedah ini, langkah pertama ialah dengan mengorek tanah pada jarak sekurang-kurangnya 12 kaki dari akar utama pokok.

Tujuannya ialah bagi mengurangkan kadar gangguan ke atas akar utama pokok bunga tersebut. Tinggi pokok bunga yang hendak dibelah dua itu adalah dalam lingkungan 6 inci.

Langkah seterusnya, belah akar utama bunga itu menjadi dua dan tanam dalam pasu berasingan. Pastikan kedua-dua akar utama sentiasa lembap sehingga sepenuhnya ditanam dalam tanah. Jangan lupa siram pokok sehingga tumbuh dan membesar.

cara menanam bunga belon
Kuntuman bunga belon yang segar kebiruan
Posted on Leave a comment

Cara Menanam Bunga Ros Dari Biji Benih

cara menanam bunga ros dari biji benih 1

Cara menanam bunga ros dari biji benih – Bunga ros merupakan antara tananam yang paling popular di Malaysia seperti bunga matahari kerana bunga ini sinonim dengan simbol cinta seseorang kepada pasangannya.

Biasanya seorang lelaki yang ingin membuktikan cintanya akan menghadiahkan sejambak bunga ros cantik yang dibungkus dan dihias rapi kepada si gadis idaman. Itu serba sedikit tentang bunga ros.

Nama lain bagi bunga ini ialah bunga mawar jika diterjemahkan ke dalam bahasa melayu. Terdapat dua bentuk bunga ros yang lazimnya dihasilkan iaitu dalam bentuk bunga hiasan dan bunga hidup.

Menghasilkan bunga ros hiasan tidak begitu rumit dan agak “straightforward” berbanding cara menanam bunga ros dari biji benih hingga berbunga walaupun memerlukan kemahiran tinggi. Ini kerana menanam bunga ros hidup memerlukan kos tinggi, kesabaran, penjagaan rapi dan kemahiran.

Tiga (3) Cara Menanam Bunga Ros dari Biji Benih

Dalam artikel kali ini, kami akan berkongsi beberapa cara menanam bunga ros dari biji benih yang betul agar pokok dapat berbunga dengan lebat, cantik dan sihat.

Terdapat 3 langkah utama dalam proses penanaman bunga ros dari biji benih iaitu penyediaan biji benih estrak, penyemaian biji benih dan pemindahan anak benih dalam pot sehingga membesar, bertunas dan berbunga.

Penyediaan Biji Benih Estrak

Cara menanam bunga mawar dari biji benih yang pertama ialah penyediaan biji benih yang diestrak segar dan tidak hancur.

Mari ikuti langkah-langkah berikut:

1. Sebelum memulakan proses menanam bunga ros dari biji benih, langkah pertama yang perlu dilakukan ialah dengan menyimpan biji benih tersebut di tempat yang sejuk untuk jangka masa tertentu. Proses ini dipanggil stratifikasi. Pernah dengar tak proses ini?

2. Dalam langkah ini, biji benih bunga ros perlu dimasukkan di dalam dulang semaian yang mengandungi campuran tanah kompos (sabut kelapa, pasir, sekam dan tanah bakar) pada kedalaman kira-kira 7 mm. Dulang yang dipilih itu perlu mempunyai ketebalan lebih daripada 75 mm.

3. Jika anda mempunyai beberapa jenis biji benih ros yang ingin distrafikasikan serentak, asingkan dulang semaian tersebut mengikut jenis biji benih dan labelkan dengan nama setiap jenis bunga ros dan juga tarikh ia dimasukkan.

4. Pastikan dulang semaian berada dalam keadaan yang sangat lembab setiap masa. Elakkan merendam biji benih tesebut di dalam air. Bungkus setiap dulang dengan plastik beg, masukkan di dalam peti penyejuk dan biarkan selama 10 hingga 20 minggu.

cara menanam bunga ros dari biji benih
Menyemai biji benih dalam tapak semaian yang mengandungi campuran tanak kompos (sabut kelapa, pasir, sekam padi dan tanah bakar)

Penyemaian Biji Benih Dalam Tapak Semaian

Cara menanam bunga ros dari biji benih yang kedua ialah penyemaian biji benih ke dalam tapak semaian yang sudah disediakan lebih awal. Tanah dalam tapak semaian itu mestilah campuran tanah kompos (sabut kelapa, pasir, sekam dan tanah bakar).

Mari ikuti langkah-langkah di bawah:

1. Selepas melalui proses strafikasi bagi selama 10 hingga 20 minggu, dulang semaian itu kemudiannya dikeluarkan dari peti penyejuk.

2. Biji benih dikeluarkan dari dulang dengan teliti dan cermat, kemudian disemai dalam tapak semaian yang sudah disediakan lebih awal.

3. Kedalaman biji benih itu disemai ialah kira-kira 7 hingga 10 mm. Pastikan tapak semaian berada di tempat terbuka yang sederhana panas dan tidak berangin dengan suhu sekitar 21 darjah celsius.

4. Biji benih akan mula bercambah seawal 2 atau 3 hari dan akan berterusan selama 2 atau 3 minggu. Ingat! Suhu tempat ia diletak perlu sentiasa dipantau dari masa ke semasa.

5. Jika langkah menyemai ini dilakukan dengan betul, kemungkinan besar 20 hingga 30 peratus biji benih bunga ros akan bercambah.

6. Harus diingat risiko biji benih tidak bercambah boleh mencapai sehingga 80 peratus. Jangan berputus asa jika anda tidak berjaya dalam percubaan awal. Teruskan usaha sampai success!

cara menanam bunga ros dari biji benih
Proses pemindahan anak benih ke dalam pot kekal menggunakan sudu

Pemindahan Anak Benih Dalam Pot Kekal

Cara menanam bunga ros dari biji benih yang ketiga ialah pemindahan anak benih yang sihat ke dalam pot kekal untuk proses tumbesaran seterusnya sehingga bertunas dan berbunga.

Mari lakukan langkah-langkah di bawah:

1. Selepas biji benih ros bercambah, pindahkan anak benih ke dalam beberapa pot kekal dengan cermat. Bilangan pot yang diperlukan untuk pemindahan ini bergantung kepada kuantiti anak pokok bunga ros yang berjaya tumbuh dengan sihat.

6. Anda diingatkan untuk tidak menyentuh akar anak pokok sepanjang proses pemindahan sebagai salah satu cara penjagaan bunga ros. Gunakan sudu untuk mengorek keluar anak pokok dari tapak semaian pada jarak kira-kira 30 mm dari batangnya.

7. Langkah seterusnya, tabur baja organik sederhana kuat ke atas setiap pasu dan pastikan anak pokok yang berjaya dipindah tidak terdedah secara langsung kepada cahaya matahari.

8. Jika berlaku serangan penyakit, gunakan racut kulat untuk merawatnya, manakala anak pokok yang terkena penyakit lebih baik dihapuskan dan hanya menyimpan pokok yang tumbuh sihat dan daunnya hijau berkilat.

9. Selain itu, satu lagi cara penjagaan bunga ros ialah dengan memastikan anak pokok mesti disiram 2 kali sehari iaitu pagi dan petang namun jangan sampai berlebihan atau terkena bunga. Ini kerana dahan pokok bunga ros yang masih muda tidak tahan dan mudah patah. Batang anak pokok yang terlalu lembab juga boleh mengundang pelbagai penyakit.

10. Tunggu anak pokok membesar dan berbunga. Biasanya pokok akan mula mengeluarkan tunas bunga seawal minggu ke-8 dan akan berbunga sepenuhnya beberapa minggu kemudian. Ada yang mengambil masa sehingga beberapa bulan untuk berbunga penuh

cara menanam bunga ros dari biji benih
Pokok ros dalam fasa berbunga

Cara Penjagaan Bunga Ros Agar Subur

Selain cara menanam bunga ros dari biji benih yang betul, cara penjagaannya juga merupakan langkah yang sangat penting perlu dilakukan sepanjang proses tumbesaran anak pokok bunga agar dapat tumbuh dengan sihat dan subur.

Kat sini kami nak kongsikan beberapa cara penjagaan bunga ros agar subur sehingga menghasilkan bunga lebat yang cantik dan tidak pudar.

1. Lakukan proses membaja dengan menggunakan air campuran beras, ikan dan kulit pisang. Siram ke atas dahan anak pokok dengan cermat. Bagi yang tidak tahu, kulit pisang mengandungi zat potassium yang membantu mengekalkan atau meningkatkan kesuburan bunga. Kulit pisang juga boleh dipotong dalam saiz yang kecil dan ditanam dalam pasu berdekatan batang pokok bunga ros.

2. Cara penjagaan bunga ros seterusnya ialah proses menyiram pokok. Pastikan siram pokok bunga ala kadar dan tidak perlu berlebihan. Takut dahan anak pokok yang lembut itu patah. Batang pokok yang terlalu lembab pula mudah diserang pelbagai penyakit bunga. Lakukan langkah menyiram sekurang-kurangnya 2 kali sehari, pada waktu pagi dan petang.

3. Letakkan pasu bunga di tempat yang mempunyai pengudaraan baik namun tidak berangin dan tidak terdedah secara langsung kepada cahaya matahari. Seperti yang kami tekankan sebelum ini, pantau suhu persekitaran tempat letak pasu agar darjah kepanasan tidak melambung tinggi melebihi 21 darjah celsius.

4. Bagi anak pokok bunga yang terkena penyakit, sembur racun serangga dalam kadar yang sedikit. Lakukan langkah ini setiap hari sampai anak pokok kembali subur. Jika tiada perubahan, lebih baik dihapuskan untuk mengelak jangkitan kepada anak-anak pokok yang lain.

cara menanam bunga ros dari biji benih
Memotong bunga ros yang sudah mekar sebelum mencantas pangkalnya

Sebagai kesimpulan, terdapat 3 langkah atau cara menanam bunga ros dari biji benih yang perlu dilakukan iaitu penyediaan biji benih dalam dulang semaian, penyemaian biji benih di tapak semaian dan pemindahan anak benih dalam pot kekal.

Bagi cara penjagaan bunga ros pula, terdapat 5 tips yang anda perlu dilakukan untuk memastikan pokok bunga ros berbunga lebat, cantik dan sihat.